آن چه دولتمردان برای پیمودن پله‌های ترقی در بزرگترین شهرستان و قطب زغالی و معدنی ایران زمین سرلوحه کارشان قرار داده اند اتحاد و همدلی ست که این رمز موفقیت هم نتایج شگرفی را برای طبس رقم زده است.

تحول شگرفی که دولت سیزدهم برای قطب زغالی ایران رقم زد

کنگره فرهنگی – خراسان جنوبی؛ وقتی به رمز موفقیت در هر کاری دست‌یابی به طور حتم پله های ترقی و پیشرفت را هم طی خواهی‌کرد همانند اتفاقی که در بزرگترین شهرستان ایران و خاورمیانه افتاده است. شاید که نه طور حتم بپرسید در طبس این قطب زغالی و معدنی ایران زمین سکانداران آن به چه رمزی دست یافته اند که در حال طی کردن پله های ترقی و از همه مهم تر تحقق مطالبه های مردمی این شهرستان آن هم در دولت مردمی سیزدهم هستند؟ کلید و رمز این موفقیت آن طور که علی اکبر رحیمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس می گوید: اتحاد ارکان این شهرستان و استان برای آن چه افق روشنی برای طبس در پی دارد است و نکته ای که این پیوند را محکم تر کرده شناخت از زیر و بم مطالبه ها، داشته‌ها، توانمندی ها و تجربیاتی که طی سال ها کار اجرایی و فنی کردن به آن دست یافته اند. افقی که قطب زغالی و معدنی ایران و خراسان جنوبی پیش رو دارد و در کنار آن به طور حتم با چالش هایی هم مواجه است را در گفت و گو با معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس پی می گیریم.

دست به دست هم دادن همه ارکان استان فارس: آقای مهندس لطفا ابتدا در مورد اساسی ترین رمز موفقیت این شهرستان توضیحاتی را بیان بفرمایید؟ رحیمی: ابتدا که سکان بزرگترین شهرستان ایران را در این دولت  عهده دار  شدم پروژه های عمرانی، صنعتی، معدنی  و … این شهرستان چندان حال و روز درستی نداشت که نمونه آن کارخانه کک طبس بود که تنها با دو باتری و کمترین ظرفیت در حال تولید بود و هر آن امکان تعطیلی این کارخانه می رفت اما با دست به دست هم دادن همه ارکان از استاندار گرفته تا نماینده، امام جمعه، خودم و دیگر مقامات کارخانه که با دو باتری و حدود ۸۰ هزار تن تولید در سال کج دار و مریض به کارش ادامه می داد اکنون ظرفیت آن به ۶ باتری و تولید ۱۰۰ درصد یعنی ۳۰۰ هزار تن در سال رسیده است. یا پروژه روشنایی فرودگاه طبس که از مطالبه های کهنه و قدیمی مردم این شهرستان به حساب می آمد با استفاده از حادثه قطار که در این شهرستان رخ داد و مقامات کشوری از نزدیک در جریان  این ماجرا قرار گرفتند طی ۶۲ روز و با ۴۰ میلیارد تومان اعتبار عملیاتی شد که  جهادی وار به این موضوع ورود نمی شد شاید ۷ تا ۸ ماه زمان می‌برد تا به سرانجام برسد. برای رسیدن به موفقیت در این شهرستان چپ و راستی بودن، غنی و فقیر بودن و…. را کنار گذاشته ایم فقط فقط به دنبال تحقق اهدافی هستیم که طبس را به قله های موفقیت نزدیک تر نزدیک تر کند. دیگر این که آن چه برایمان اهمیت دارد تعهد و تخصص است به طوری که اغلب مدیران این شهرستان از دولت قبل هستند چرا بیشتر آن ها متخصص و اهل فن بوده به همین واسطه باید بیشترین بهره را از این گونه مدیران برد.

چشم انداز قطب زغالی ایران فارس: آقای مهندس لطفا در مورد اهداف و چشم اندازی که در این شهرستان به دنبال آن هستنید نیز توضیحاتی بیان بفرمایید؟ رحیمی: شهرستان طبس با دارا بودن ۷۶ درصد زغالسنگ کشور قطب زغالی ایران زمین به حساب می آید به طوری که از ۱۹۴ پروانه بهره برداری معادن این شهرستان ۱۳۴ تا فعال است و از معادن فعال نیز ۳۴ معدن آن زغالسنگ است. چون از طبس به عنوان بهشت زمین شناسی و معدنی ایران یاد می شود در زمینه دیگر معادن از جمله خاک نسوز و آنتراسیت و…. نیز حرفی برای گفتن دارد. به همین واسطه توسعه معدنی به ویژه زغالسنگ این شهرستان جزو اولویت ها و چشم انداز طبس به حساب می‌آید و مهم ترین شرکت زغالسنگ این شهرستان نیز پروده است. نکته حائز اهمیت هم این است که تنها ۲۰ درصد پهنه های زغالی این شهرستان اکنون مورد استفاده قرار می گیرد و ۸۰ درصد آن هنوز دست نخورده است.

۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ایمیدرو بعلاوه ایمیدرو قرار است طی ۳ سال آینده حدود ۵ هزار میلیارد تومان در منطقه زغالی پروده طبس افزایش سرمایه داشته باشد این در حالی ست که اکنون ۳ هزار و ۲۰۰ نفر منطقه پروده طبس مشغول به کارند. همانند منطقه پروده در بلوک ۶ پروده ۴ نیز تجهیزات و امکانات معدنی برای بهره برداری در حال راه اندازی است. کمبود آب ؛ چالش اساسی فارس: آیا شرایط برای بهره برداری ۸۰ درصد زغالسنگ دست نخورده در  قطب زغالی ایران فراهم است؟ رحیمی: ایجاد صنایع بهره برداری و فرآوری زغالسنگ در طبس نیازمند زیرساخت آب است و اکنون این چالش سبب شده تا نتوان بهره لازم را از این پهنه های معدنی غنی برد. هرچند ایمیدرو هم اکنون در حال ساخت زیرساخت هایی چون برق و جاده  و …. با هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است اما به طور حتم باید آب مورد نیاز صنایع پایین دستی زغالسنگ ایجاد تا از خام فروشی منابع معدنی جلوگیری و ارزش افزوده بیشتری نصیب شهرستان شود. در کنار سرمایه گذاری هایی که در حوزه زغالسنگ طبس می شود چیزی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان قرار است در کارخانه سی . ان . سی که در طبس راه اندازی می شود سرمایه گذاری شود. لازم به یادآوری ست که در دولت قبل هرچند اقدامات در حوزه معادن این شهرستان انجام شد اما قابل تامل نبود چرا که از طبس بنا به گفته مقامات کشور عسلویه دوم است و چون این شهرستان از زیرساخت های حمل و نقل هوایی و ریلی بهره مند است اگر از زیرساخت آب هم بهره مند شود به طور حتم با ایجاد زغال شویی های متعدد از خام فروشی زغال جلوگیری به عمل آمده و ضمن این که از استهلاک جاده ای طبس کاسته می‌شود و زغال سنگ فراوری شده با ارزش افزوده بیشتری از این شهرستان به نقاط هدف صادر خواهد شد. به همین واسطه است که هم اکنون بهره برداری از معادن منوط به ایجاد صنایع فراوری در کنار آن شده است.

اولویت های دولت سیزدهم در طبس فارس: لطفا اولویت هایی که در دولت سیزدهم در این شهرستان به دنبال آن هستید را اعلام بفرمایید؟ رحیمی: همان طور که گفتم یکی از اولویت ها بازگشت به چرخه تولید کارخانه کک طبس با ۱۰۰ درصد ظرفیت آن بود که با هزینه کرد حدود ۹ هزار میلیارد تومان این اتفاق افتاد و با به چرخش درآمدن چرخ این کارخانه هم به اشتغال و اقتصاد شهرستان و استان و هم کشور کمک شد. در توسعه معدنی که این شهرستان به دنبال آن است در کنار توسعه معادن زغالسنگ بهره برداری از معادن سرب و روی عشق آباد نیز در دستور کار قرار دارد به طوری که 5 محدوده از این معادن برای مزایده واگذار شده است. البته این واگذاری به شرطی ست که صنایع فراوری هم در کنار آن ایجاد شود. مجوز کارخانه فرآوری سرب و روی نیز دریافت شده و بعد از دریافت مجوزهای زیست محیطی این معدن و صنایع مرتبط با آن نیز در این شهرستان راه اندازی می شود. همچنین ایجاد صنایع جوار معدنی اکسید روی و صنایع خاک نسوز نیز در دست اقدام است و قرار است منابع صنایع خاک نسوز از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ تامین شود که با ایجاد این صنایع معدنی شاهد تحولی شگرف در منطقه دستگردان طبس خواهیم بود.

برنامه های مقابله با کم آبی فارس: آقای مهندس همان طور که فرمودید یکی از چالش های اساسی حوزه صنعت و معدن طبس کمبود آب است برای رفع این مشکل چه برنامه ای دارید؟ رحیمی: یکی از نارضایتی های مهم در حوزه معدنی و صنعتی طبس به همین مشکل آب برمی گردد چرا که اکنون سدهای دره بید، نهرین و کریت این شهرستان به کلی خشک شده است و مجبور به حفر چاه شده ایم اما حفر چاه هم افت ۷۰ تا ۸۰ سانتی متری سفره های آب زیر زمینی را به دنبال دارد. انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به عنوان برنامه های بلند مدت در دستور کار است اما تلاش ما بر این است که از آب های شور خود طبس استفاده کنیم یکسری منابع آبی نیز شناسایی شده اما لازمه اجرایی شدن آن پای کار آمدن مدیران استانی ست.  باید از هم اکنون به فکر تابستان بود چرا که از ابتدای فرودین به واسطه اقلیم گرم طبس کولرها در این شهرستان روشن می شود یعنی ۶ ماه از سال طبس تابستان است و هوا گرم. نکته قابل تامل هم این است که هزینه حفر چاه ها خیلی بالاست یعنی برای ۱۰ حلقه چاهی که در این شهرستان حفر شده و خط انتقال آن ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. جالب اینجاست که دبی هر چاه هم بین ۸ تا ۹ لیتر است به همین دلیل باید به دنبال ایجاد صنایع کم آب بر در این شهرستان باشیم.

همه پروژه های راه سازی فعال فارس: آقای مهندس لطفا در مورد وضعیت راه ها و دوبانده سازی ها هم در این شهرستان توضیح دهید؟ رحیمی: زمانی که سکان این شهرستان را برعهده گرفتم به واسطه مطالباتی که پیمانکاران راه های طبس داشتند همه پروژه های راه سازی در این شهرستان تعطیل بود و عید ۱۴۰۱ که مطالبات پیمانکار پرداخت شد پروژه های راه سازی طبس نیز فعالیتشان را از سر گرفتند. اما آن چه به عنوان هدف در این حوزه سرلوحه کارمان قرار دادیم آن هم به واسطه تجربه ای که داشتیم دوبانده سازی ۵۰ کیلومتر ورودی های طبس بود چرا که اغلب تصادفات در همین ۵۰ کیلومتر اتفاق می افتد. اما چرا در این ۵۰ کیلومتر ورودی های طبس همیشه شاهد حوادث جاده ای هستیم؟ به این واسطه که طبس وسط کویر واقع است و فاصله آن تا مشهد ۶۰۰، یزد ۴۰۰ و بیرجند ۳۰۰ کیلو متر است و هر مسافری که از این مبادی به سمت طبس می آید در این نقطه به دنبال آبادی و رفع خستگی ست. بنابر آن چه برای تحقق این هدف دنبال می کنیم در این ورودی های منتهی به طبس در حال اجرای قطعاتی برای تکمیل ۵۰ کیلومتر دوبانده هستیم و اگر منابع آن به موقع تامین شود همه این مبادی طی دو سال آینده دو بانده خواهد شد.

اتمام پروژه های ناتمام فارس: آقای مهندس لطفا در مورد تعداد پروژه های ناتمام این شهرستان و پروژه های به سرانجام رسیده هم توضیحات بیان بفرمایید؟ رحیمی: در مورد تعداد پروژه های ناتمام این شهرستان حضور ذهن ندارم اما با توجه به این که دولت هیچ اعتباری برای پروژه های جدید تخصیص نمی دهد و تمرکز بر اتمام پروژه های نا تمام است در این شهرستان یک سالن ورزشی دانش آموزی بود که پس از 13 سال از شروع آن به اتمام رسید. همچنین چندین پروژه وزرشی هم که در سال ها بود خوابیده بود در این دولت به اتمام رسید. علاوه براین همه پروژه راه سازی این شهرستان که در ابتدای این دولت تعطیل بود در این دولت عملیات احداث آن از سرگرفته شد و اکنون همه این پروژه ها فعال است.

گله از همراهی نکردن مدیران فارس: همرایی و هم افزایی مدیران استانی و شهرستانی چطور ارزیابی می فرماید؟ رحیمی: استاندار و معاونان استاندار که همیشه و در همه حال برای هر موضوعی همراه بوده و هستند برخی از مدیران کل هم با یک تماس خواسته ها و مطالبه ها را عملیاتی می کنند اما تعدادی از مدیران چندان همراه نیستند و روی صحبت هم با همین مدیران است چرا که طبس دورترین نقطه خراسان جنوبی به مرکز استان است و در چهار راه مواصلاتی به استان های مرکزی قرار گرفته هرچند جمعیت آن ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر بیشتر نیست اما خدمات دهی آن به مسافرانی که از این شهرستان عبور می کنند بسیار زیاد است. بنابر آماری که از تردد ها فقط از سمت دیهوک صورت گرفته است روزانه ۵ هزار دستگاه خودرو از این شهر عبور می کنند و با این که ساللانه بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده می پردازد اما هزینه خیلی کمی از این منابع به آن برگشت می‌کند. همچنین تعطیلات عید  ۱.۵ میلیون نفر از این شهرستان دیدن کردند و سالانه حدود ۶ میلیون نفر از طبس عبور می کنند. در کنار آن بیش از ۱۰ هزار نفر در حوزه صنعت و معدن این شهرستان مشغول به کارند.

طبس جدید در حال شکل گیری فارس: آقای مهندس لطفا در مورد طرح نهضت ملی مسکن این شهرستان به عنوان بزرگترین طرح کشور هم توضیح دهید؟ رحیمی: طبس بزرگترین شهرستان خاورمیانه است و بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی دارد که در دولت قبل نیز بزرگترین سایت ویلایی مسکن مهر کشور در این شهرستان احداث شد و اکنون نیز بزرگترین سات نهضت ملی مسکن ایران با ۶ هزار واحد مسکونی احداث شده و در حال احداث است و ۴ هزار واحد مسکونی در ساخته خواهد شد یعنی به اندازه تعداد واحد مسکونی که دارد در این شهرستان مسکن ساخته شده و در حال احداث است یا به عبارت دیگر طبس جدیدی در این شهرستان بنا شده است. اکنون ۶ سایت نهضت ملی مسکن در این شهرستان آن هم با همراهی مردم احداث شده یا در حال احداث است که یکی از آن ها سایت ۵۴ هکتاری ست که از دولت قبل بوده و مشکل بسیاری داشت و با رفع مشکلات آن دیگر اکنون صاحبان آن در این واحدها زندگی می کنند. در سایت ۵۰ هکتاری طبس نیز ۵۷۰ قطعه زمین واگذار شده و نیمی از این واحدها قابل سکونت است. در سایت ۷۹ هکتاری هم حدود هزار و ۳۱۴ قطعه زمین به متقاضیان واگذار شده که تاکنون ۶۱ واحد آن احداث در سایت ۳۵۰ هکتاری نیز فونداسیون ۴۰ واحد آن ریخته شده است. علاوه براین یک سایت ۹۸ هکتاری هم برای متقاضیان طرح جوانی جمعیت در طبس داریم. همچنین یک سایت ۴۵۵ هکتاری نیز در طبس داریم که با الحاق آن دیگر نباید کسی در این شهر بدون زمین و مسکن باشد. در شهرهای عشق آباد و دیهوک نیز هر کدام ۲۳ هکتار زمین برای متقاضیان جوانی جمعیت واگذار شده است. احداث ۱۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در این شهرستان با تعداد واحدهای مسکونی چند استان برابری می کند و زیرساخت ها نیز با همت مدیرا ن استانی در حال تامین شدن است.

  تحقق مطالبه های اساسی مردم فارس: آقای مهندس لطفا مطالبه های اساسی که با به دست گرفتن سکان شهرستان مردم طبس از شما درخواست اجرایی شدن آن را داشتند را نیز بیان بفرمایید؟ رحیمی: در کنار مطالبه اساسی این شهرستان که آب است مردم آن درخواست تامین ام. آر. ای، روشنایی فرودگاه طبس، تامین بالگرد  و توسعه کارخانه کک را داشتند که از همان ابتدا قبولی این مسولیت فرمانداری ویژه طبس در پی تحقق آن بودم و اکنون همه این مطالبه های مردمی محقق شده است. مدیریت حادثه قطار طبس فارس: اتفاق ناگواری که در این شهرستان رخ داد حادثه قطار طبس بود که با اطلاع رسانی ها به موقع و مدیریت بحران هیچ یک از رسانه های معاند نتوانستند به نفع خود از آن بهره برداری کنند لطفا در مورد مدیریت این واقعه هم توضیحاتی بیان بفرمایید؟ رحیمی: بعد از این که در جریان جزئیات این سانحه و عمق آن قرار گرفتم بلافاصله اتاق بحران شهرستان تشکیل جلسه داد و به خبرنگاران اعلام شد که ۱۰ نفر در این حادثه کشته شده اند و ۴ نفر دیگر هم که چون جسد آن ها قابل رویت نبود بعد از تشخیص دی ان ای آن ها مشخص شد اعلام کردیم که تعداد فوت شدگان ۱۴ نفر هستند با همراهی همه مسوولان این حادثه تا ساعت یک همان روز رفع رجوع شد و حتی رئیس جمهوری با من تماس گرفتن که من توجه نشدم آیت الله رئیسی هستند اما پاسخشان را دادم و وقتی وزاری کشور، راه و بهداشت درمان آمدند فقط از محل حادثه و حادثه دیدگان در مراکز درمانی دیدن کردند. مدیریت این حادثه به حدی به موقع و به جا بود که درخواستم از وزارت کشور این بود که یک کلاس مدیریت بحران برای این حادثه بگذارند و من هم مدرس آن باشم. غافل نشدن از حوزه فرهنگی فارس: در پایان هم در مورد اقدامات فرهنگی که در این شهرستان انجام شده توضیح کوتاهی بدهید؟ رحیمی: در این دو سالی که سکانداری فرمانداری ویژه طبس را عهده دارم در کنار فعالیت های عمرانی که تخصصم است سعی کردم از فعالیت های فرهنگی غافل نشوم چرا که ساختن انسان ها بسیار مهم است و کار مهمی که سال گذشته انجام شد تربیت هزار و ۲۰۰ حافظ قرآن بود که جزء یک تا ۳ و سوره واقعه را حفظ کردند و امسال هم حمایت از گروه های سرود را در دستور کار قرار دادم. نکته مهم هم این است که امام جمعه طبس نیز چون فردی پرتلاش است از هر کمکی و حضوری برای تبیین مسائل انقلابی و فرهنگی در این شهرستان فروگذار نیست و در همه برنامه ها پای کار است. امیداست اقدامات انجام شده در شان مردم این شهرستان باشد و از خدمتگزاران خویش نیز راضی باشند. پایان پیام/  

By aminkav

دیدگاهتان را بنویسید