پیشگیری از وقوع ۷۲۷ فقره قتل و اصل ماجرای این خبرخوب، گل کاشتن نخبه های ایرانی در ساخت یک ربات و روایتی از رفاقت یک زندانی و قاضی… فقط چند قلم از خبرهای خوبی است که از دیروز تا امروز شنیده‌ایم و از کنارش راحت گذشته‌ایم. اما ما اینجاییم تا شما از کنار هیچ خبر خوبی راحت نگذرید و قدرش را بدانید.

خبر خوب| پیشگیری از وقوع ۷۲۷ فقره قتل/ نتیجه رفاقت قاضی و زندانی

گروه خبر خوب: مرحوم نادر ابراهیمی در کتاب «یک عاشقانه آرام» جملات زیبایی در وصف زندگی دارد که خودش بهترین مقدمه است برای شروع یک صبح دل انگیز بهاری و آغاز بسته خبر خوب امروز  ما به وقت۶ اردیبهشت ۱۴۰۲: «زندگی را با چیزهای بسیار ساده، پر باید کرد. ساده ها سطحی نیستند. خرید چند سیب ترش می تواند به عمق فلسفه ملاصدرا باشد. مشکل ما این نیست که برای شیرین کردن زندگی، معجزه نمی کنیم. مشکل ما این است که همان قدر که ویران می کنیم، نمی سازیم. همان قدر که کهنه می کنیم، تازگی نمی بخشیم. همان قدر که دور می شویم باز نمی گردیم. همان قدر که آلوده می کنیم، پاک نمی کنیم. همان قدر که تعهدات و پیمان های نخستین خود را فراموش می کنیم، آنها را به یاد نمی آوریم. یادمان باشد زندگی را با چیزهای بسیار ساده پر باید کرد.» با همین نگاه گرم به زندگی، دعوت تان می کنیم به مرور خبرهای خوب امروز  

*ربات پرستار ایرانی به کمک بیماران آمد!/ شما بسازید ما قول می‌دهیم بی معرفت نشویم! می‌خواهیم یک خبرخوب بهتان بدهیم. خبرخوبی که کمی هم بد آموزی دارد. اما شما فقط از زاویه خبر خوبش به ماجرا نگاه کنید. خبر خوب مان این است که یک گروه فناور در برج فناوری و نوآوری دانشگاه امیرکبیر موفق شدند رباتی بسازند که نیاز بیماران را به همراه، کاهش می‌دهد. این ربات، قابلیت حمل سرم و تعقیب بیمار در زمان حرکت را دارد و در نسخه جدید آن که به زودی عرضه می‌شود قرار است بازوهای رباتیک هم به آن اضافه شود. اعضای این گروه رباتیک که متولدان سال‌های ۸۵ و ۸۶ هستند و قبلاً در مسابقات رباتیک رتبه آورده بودند، به زودی با این ربات در مسابقات مخترعان ترکیه شرکت می‌کنند. خدا نکند روزی برسد که آدم‌ها انقدر تنها شوند که وقت بیماری همراهشان و پرستارشان ربات باشد. پبشرفت و تکنولوژی خوب است. خیلی هم خوب است اما به شرطی که آدم‌ها را بی معرفت نکند. مثلاً تصور کنید مادر شما بیمار می‌شود و راهی بیمارستان. بعد پسر یا دخترش به جای اینکه خودشان همراه مادر بیمار در گوشه بیمارستان باشند پز پولشان را بدهند و ربات کرایه کنند! خدا آن روز را نیاورد. البته این تکه را شما ربایتک ساز ها نشنوید ها. شما رباتتان را بسازید و ایران و ایرانی را سربلند کنید. ما هم قول می‌دهیم از این ربات‌ها در جهت مثبت استفاده کنی و قول می‌دهیم بی معرفت نشویم!  

عکس تزیینی است *پیشگیری از وقوع ۷۲۷ فقره قتل پیشگیری از وقوع ۷۲۷ فقره قتل! اصلاً همین تیتر، اصل خبرخوب است. این تیتر یعنی ۷۲۷ نفس، ۷۲۷ جان دوباره. البته ما می گوییم قتل، اما مرتکب این نوع قتل‌ها برای گرفتن نفس‌های مقتول و توجیه خودشان هزار و یک بهانه می‌آورند. «هنوز روح ندارد.» «هنوز شکل نگرفته است.» و قس علی هذا. حتماً تا الان فهمیده‌اید منظورمان از قتل، کدام نوعش است! بله. سقط جنین عمدی را می گوییم که عین قتل است و آماری وحشتناک در کشور ما دارد. اما برخی از مؤسسات مردمی حامی فرزندآوری و افزایش جمعیت فهمیده‌اند که کوتاه‌ترین مسیر برای کمک به رشد جمعیت، پیشگیری از همین سقط جنین‌های عمدی است. مرکز نفس یکی از این مؤسسات مردمی است که بدون سر و صدا و بی ادعا آن هم فقط در یکی دو استان توانسته جلوی ۷۲۷ سقط جنین عمدی یا ۷۲۷ فقره قتل را بگیرد. مدیر مرکز نفس خراسان رضوی آمارهای جالبی برای ما دارد و گفته است: «این آمار ۷۲۷ عدد فقط برای یک سال است و از مجموع این تعداد مادر باردار منصرف شده از سقط، ۲۹۴ مورد مربوط به مشهد بوده و در میان شهرستان‌های استان خراسان رضوی هم چهار شهر نیشابور، سبزوار، درگز و گناباد به ترتیب با ۱۲۵، ۵۶، ۳۳ و ۳۱ مورد بالاترین آمار پیشگیری از سقط را ثبت کرده‌اند.» اما همه اینها را گفتیم. می دانید اصل خبر خوبش کدام قسمت است؟ اینکه در یک قلم از این ۷۲۷ مورد نجات از قتل، سوژه، چهارقلو بوده است و حالا یا از فقر بوده یا هر دلیل دیگری. خانواده تصمیم به سقط جنین داشته که مرکز نفس جلوی این اتفاق را می‌گیرد و اتفاقاً زایمان این چهارقلوها با موفقیت انجام شده است! دم نفس حقتان گرم نفسی‌ها!  

*نتیجه رفاقت قاضی و زندانی! اینکه یک زندانی آزاد شده از بند بعد از یک سال کارآفرین شود، برای خودش کسب و کاری راه بیندازد و دست چند زندانی آزاد شده از بند دیگر را هم بند کند ای والله دارد. اما اگر بدانید که کمک‌های قاضی ناظر بر زندان‌ها کمک و راهنمای این زندانی بوده‌ای والله را باید با صدای رساتری هم گفت بلکه به گوش همه طرف ماجرا برسد. قهرمان این بخش خبر خوب ما «روح الله شیری» است. ۴۱ ساله اهل نورآباد. برای خودش خلافکاری بوده، اعتیاد هم چاشنی این خلاف‌ها شده. اما نشان به آن نشان که بالاخره دم به تله می‌دهد و به زندان می افتد و در زندان پارسیلون خرم آباد، قاضی ناظر بر زندان‌ها سر راهش قرار می‌گیرد و کمکش می‌کند راه را از بیراهه بشناسد. خلاصه این زندانی با پیشنهاد آقای قاضی خراطی یاد می‌گیرد و در همان زندان برای خودش یک پا خراط می‌شود. بعداز مدتی با قید وثیقه از زندان آزاد می‌شود آن هم با دست پر. هنوز از راه نرسیده دست و بال خودش را بند می‌کند. چطور؟ پارکینگ خانه را تبدیل می‌کند به کارگاه خراطی. کم کم کار و بارش می‌گیرد و یک مغازه کوچک هم اجاره می‌کند و دو سه زندانی آزاد شده از بند را هم مشغول به کار می‌کند. از فرش به عرش رسیدن همین طوری می‌شود ها؟ اینکه از اعتیاد و خلافکار بودن برسی به کارآفرینی و بشوی آقای خودت! به امید تحول در حال دل همه خلافکارهای در بند و بیرون از بند!

*خبرخوب برای ۶۵ سال به بالاها! آخرین خبرخوب مان یک مژده است به ۶۵ سال به بالاها! امیدواریم همیشه سرتان سلامت باشد اما اگر یک وقتی خدای نکرده تنتان به نازطبیبان نیازمند شد و بیمه تأمین اجتماعی هم بودید، دیگر نگران هزینه درمان نباشید و در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و بیمارستان‌های دولتی با خیال راحت خودتان را به دکترها بسپارید. وزیر تعاون. کار و رفاه اجتماعی گفته است: «درمان بیماران بالای ۶۵ سال در همه بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و سایر مراکز درمانی رایگان انجام می‌شود.» مرتضوی گفته که ما ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی داریم و تقریباً 6 میلیون نفر نیز بازنشسته داریم. اما تمام بیمه شدگان تأمین اجتماعی بالای ۶۵ سال درمانشان در سه سطح و هزینه داروهایشان رایگان است.   *ارزش انسان به اندازه آن چیزی است که دوست می دارد/ حیرت جامعه شناسان دانمارکی از یک حدیث علامه محمد تقی جعفری در خاطراتش روایتی جالب دارد و گفته است. برخی از جامعه شناسان برتر دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا در مورد «ارزش واقعی انسان» بحث کنند.هر کدام از آنها معیارهای خاصی ارائه دادند.هنگامی که نوبت به بنده رسید،گفتم :« می‌خواهید بدانید یک انسان چقدر ارزش دارد؟ ببینید به چه چیزی علاقه و عشق می‌ورزد.کسی که عشقش یک آپارتمان است، در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشقش ماشینش است، ارزشش به همان میزان است. اما کسی که عشقش خدای متعال است، ارزشش به اندازه خداست.» علامه گفت:«وقتی جامعه شناسان سخنان من را شنیدند، برای چند دقیقه ‏روی پای خود ایستادند و کف زدند. هنگامی که تشویق آن‌ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان، این کلام از من نبود، بلکه از شخصی به نام علی (ع) است. آن حضرت در نهج‌البلاغه می فرمایند:قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ» «ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که دوست می‌دارد.» با ارزش باشیم!    *خوش‌خبر باشید! و اما سخن پایانی، خبرهای خوب‌تان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هر یک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت [email protected] یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توییتر و واتس‌اپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید. منتظر خبرهای خوب شما هستیم. خوش‌خبر باشید.   پایان پیام/

By aminkav

دیدگاهتان را بنویسید