با افزایش محبوبیت چت بات ChatGPT ، نحوه یافتن اطلاعات افراد در حال تغییر است. اما آیا این فناوری می تواند تهدیدی برای موتورهای جستجو باشد؟

آیا ChatGPT تهدیدی برای موتورهای جستجو است؟

به گزارش گروه علم و پیشرفت کنگره فرهنگی، با ورود چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت OpenAI با نام ChatGPT، در اواخر نوامبر 2022، موتورهای جستجو اکنون با رقابت سختی روبرو هستند. گوگل و سایر شرکت های موتور جستجو از زمان انتشار این فناوری، تلاش های خود را برای مبارزه با آن افزایش داده اند. اما آیا این فناوری صنعت موتورهای جستجو را مختل می کند؟ این سوال ذهن اکثر علاقه مندان به فناوری را درگیر کرده است. ChatGPT چه تفاوتی با موتورهای جستجو دارد؟ مهمترین تفاوت بین ChatGPT و موتورهای جستجو نحوه پاسخگویی آنها به درخواست های کاربر است. اگر عبارت «چگونه باید برای مصاحبه آماده شوید» را در هر موتور جستجویی سرچ کنید، فهرستی از صفحات وب مرتبط را به شما نشان می دهد که موضوع را توضیح می دهند. ممکن است مجبور شوید برای یافتن پاسخ سوال خود از یک یا گاهی چندین صفحه وب بازدید کنید. در مقابل، ChatGPT به طور مستقیم پاسخ های خلاصه ای را برای سوالات شما ارائه می دهد. اگر همین سوال را در مورد آماده شدن برای مصاحبه از ChatGPT بپرسید، ربات راهنمایی مستقیم و سرراست می دهد. مقایسه پاسخ ChatGPT با موتور جستجوی گوگل به طور خلاصه، ChatGPT می تواند به شما کمک کند تا بدون نیاز به جستجو در صفحات وب متعدد، پاسخی قطعی برای هر سوالی پیدا کنید. بنابراین، ربات تلاش اضافی را حذف می کند، به سؤال شما دقیق تر پاسخ می دهد و در وقت شما صرفه جویی می کند. با این حال، مهم است که بدانید ChatGPT چگونه کار می کند تا بتوانید به طور موثر از آن استفاده کنید. چرا ChatGPT تاکنون موتورهای جستجو را تحت تاثیر قرار نداده است؟ ChatGPT به رغم محبوبیت بسیار زیاد، به دلایل مختلف هنوز آماده نیست که به طور قابل توجهی بر صنعت موتورهای جستجو تأثیر بگذارد که در ادامه برخی را ذکر می کنیم: 1. ChatGPT بر روی مجموعه ای محدود از داده ها آموزش دیده است ChatGPT بر اساس اطلاعاتی که تا پایان سال 2021 در دسترس بود آموزش دیده است. وقتی از چت بات در مورد هر اتفاقی که در سال 2022 و بعد از آن رخ داده بپرسید، از نداشتن آن اطلاعات عذرخواهی می کند. بنابراین، پردازش اطلاعات بلادرنگ اولین مانع مهمی است که ChatGPT برای رقابت مستقیم با موتورهای جستجو باید بر آن غلبه کند. 2. ChatGPT می تواند پاسخ نادرست ایجاد کند علیرغم اینکه ChatGPT مبتنی بر هوش مصنوعی است، گاهی پاسخ های نادرستی می دهد. OpenAI، شرکت مادر ChatGPT، اعتراف می کند که ربات گاهی اوقات پاسخ های نادرستی تولید می کند. این شرکت این نقص را به عنوان یکی از محدودیت های محصول خود در وبلاگ رسمی شرکت ذکر کرده است. 3. ChatGPT اعتبار کمتری دارد در موتورهای جستجو، شما می دانید که اطلاعات از کجا آمده است. هر بار که چیزی را جستجو می کنید، منبع صفحه وب را می دانید. با کمی تلاش، می توانید صحت نویسندگان را نیز بررسی کنید. در مقابل، ChatGPT استناد یا ارجاع را ارائه نمی دهد و به سادگی بر اساس داده های خامی که روی آن آموزش دیده پاسخ هایی تولید می کند.   آیا ChatGPT در آینده می تواند موتورهای جستجو را مختل کند؟ اگرچه ChatGPT محدودیت هایی دارد، اما دارای نقاط قوتی است که آن را به یک کاندیدای عالی برای ایجاد اختلال در صنعت موتورهای جستجو تبدیل می کند. در موتورهای جستجو، باید در وبلاگ‌هایی که هزاران کلمه را تشکیل می‌دهند، بگردید تا پاسخ سؤالات خود را بیابید. ChatGPT به طور کامل شما را از این کار رها می کند. چت بات تا حد امکان به سوالات شما به طور خلاصه پاسخ می دهد و امکان می دهد سوالات بعدی را بپرسید تا در مورد درخواست خود بیشتر بدانید. در مرحله دوم، ChatGPT یافتن پاسخ سوالات شما را جذاب تر می کند. رابط کاربری آن شبیه به اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی است و با لحن مکالمه‌ای به سوالات شما پاسخ می‌دهد. چت بات به شما این احساس را می دهد که دارید با یک دوست صحبت می کنید. علاوه بر این، ChatGPT یک رکورد از تعاملات شما با آن نگه می دارد. بنابراین، با توجه به اطلاعاتی که از قبل در مورد مشکل یا درخواست شما می داند، به سؤالات شما پاسخ می دهد. از سوی دیگر، موتورهای جستجو بر اساس پرس و جوهای شما نتایجی را به شما ارائه می دهند، بنابراین باید در انتخاب کلمه کلیدی خود دقت کنید تا بهترین نتایج را به دست آورید.   علیرغم پتانسیل ChatGPT برای گرفتن بخش قابل توجهی از ترافیک موتورهای جستجو، هنوز راه زیادی برای غلبه بر محدودیت های خود دارد. حتی اگر با پردازش داده های بلادرنگ شروع به پاسخ دادن کند، منابع اطلاعاتی را فراهم کند و همیشه پاسخ های صحیح بدهد، این فناوری نمی تواند نیاز به موتورهای جستجو را نفی کند. یکی از دلایل اصلی آن می‌تواند این باشد که مردم برای چندین دهه از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند؛ رفتاری که توسعه آن زمان زیادی را صرف کرده است. بنابراین، ممکن است زمان لازم باشد تا افراد این تغییر را هضم کنند و به طور کامل به چت بات مهاجرت کنند. دوم اینکه ChatGPT یک مدل زبان بزرگ است. در حال حاضر، نمی تواند تصاویر را ارائه دهد. بنابراین، حتی اگر ChatGPT در برآوردن برخی اهداف جستجو برتر باشد، شاید همچنان در برخی دیگر کوتاهی کند. قبل از اینکه مردم مانند نتایج موتورهای جستجو به ChatGPT اعتماد کنند، زمان می برد و دیدن اینکه چگونه این فناوری تکامل می‌یابد بسیار جذاب خواهد بود. از آنجایی که مایکروسافت چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی را در بینگ ادغام کرد و گوگل در حال افزودن ویژگی های چت بات به موتور جستجوی خود است، این ادغام ممکن است تاثیر ChatGPT بر ترافیک موتورهای جستجو را کاهش دهد. گرچه ChatGPT یک سیستم چت بات قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی است، اما محدودیت هایی دارد مثلا  فقط می تواند بر اساس داده هایی که روی آن آموزش دیده است پاسخ دهد. این ربات یک موتور جستجو نیست، بنابراین توانایی جستجوی اطلاعات در اینترنت را ندارد؛ بلکه از اطلاعاتی که از داده های آموزشی آموخته برای تولید پاسخ استفاده می کند. همین امرراه را برای خطا داشتن باز می کند؛ بنابراین تمام خروجی ها باید از نظر دقت و به موقع بودن بررسی شوند. ممکن است چت بات قادر به ارائه اطلاعات عمیق یا درک نکات ظریف در مکالمه نباشد. مانند همه ابزارهای هوش مصنوعی، همه رهبران کسب و کار باید از خطرات سوگیری احتمالی آگاه باشند. اگر داده‌هایی که روی آن آموزش داده شده دارای سوگیری باشند پاسخ‌ها نیز جهت گیری خواهد داشت. همه شرکت ها باید مراقب نظارت بر خروجی چت بات باشند تا مطمئن شوند که عاری از جانبداری و محتوای توهین آمیز است. در سال 2016، غول های فناوری مانند فیسبوک، گوگل و مایکروسافت دستیارهای دیجیتال را به عنوان تکامل بعدی تعامل انسان و کامپیوتر معرفی کردند. آنها از پتانسیل چت بات ها برای مواردی چون سفارش تاکسی اوبر و خرید بلیط هواپیما خرسند بودند. پس از آن تا 6 سال پیشرفت کند بود. اکثر چت  بات‌ها که مردم با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند هنوز نسبتاً ابتدایی هستند. پایان پیام/

By aminkav

دیدگاهتان را بنویسید